10 tips på varför du ska boka just DEN festlokalen!

Tada! Du ska gifta dig och å ena sidan känns det så himla roligt men å andra sidan är du lite nervös över allt du ska göra, lära dig och ordna upp. Mitt första och viktigaste råd är: var närvarande och ta det lugnt, om du oroar dig för hur du ska lösa morgondagens problem blir inget så roligt som du har förväntat dig, hänger du med?

Efter en inspirerande serie på Love My Dress om vad man ska tänka på när man väljer lokal har jag gjort en egen variant utifrån Sverige och våra traditioner. Nu när jag dessutom är uthyrare på Vidbynäs Gård tycker jag det passade sig bra att bygga upp det som en Q&A så att ni kan ta med er frågorna under ert lokalletande till mig och andra uthyrare.


Foto: Lönnbackafotograferna

1. Hur och vart kan man gifta sig i Sverige?
Du får gifta dig vart som helst, bara du har med dig en vigselförrättare eller präst och ett tillstånd från markägaren. Inget hindrar dig från att överväga ett tivoli, museum eller en biograf. Och vill du ha en lada fråga närmaste bonde efter tips.

2. Vart kan vi parkera?
Trot eller ej, ibland finns inte parkering för 60 bilar trots att festlokalen tar 150 personer. Kolla upp så att det inte kryper fram senare att man kan parkera 2 km bort eller att ni måste lägga till en transportkostnad. Kolla också hur lätt det är att ta sig hem på natten om man inte kan köra bil.

3. Hur många kan sova över?
Samma sak här, många av våra stora festvåningar utanför stan har ett begränsat antal boende som inte matchar antalet som får vara i festlokalen. Om man även måste boka ett visst antal rum för att få ett bra pris kan det vara smart att reda ut detta innan offerten skrivs på. Så jag skickar med er några frågor:

Ska ni erbjuda alla boendemöjlighet?
Hur många måste ni boka?
Hur ska ni prioritera om det bara får plats 60 gäster av era 120?
Kan festlokalen hjälpa till om det behövs fler sängplatser?
Vad kostar det att inte bo över om det ingår i kuvertpriset från början?


Foto: 2brides Photography

4. Varför får vi inte exklusivitet?
Att få vara exklusiva i en festlokal är inte en självklarhet, desto större lokal desto mindre sannolikt. Kolla om detta ingår och annars vad som krävs eller kostar för att få vara det. Men skräms inte heller om ni inte kan vara det, alla festlokalsägare vill ha in bra rekommendationer så har de hjärtat och hjärnan på rätt ställe är de väldigt noga med att ni inte krockar. Be om att få bli visad hur det skulle kunna gå till om ni inte kan vara exklusiva och ta beslut utifrån det.

5. Vilka extrakostnader kan tillkomma?
Det mesta som inte är specificerat i paketen. Be om lista på alla extrakostnader så slipper ni den budgetruckningen senare. Be även om lista på barkostnader även fast gästen betalar själv, om drinkarna kostar 160:- är det inte en så rolig avslutning på kvällen. Och kolla så att de inte tar betalt för vanligt bordsvatten, det är inte så vanligt i Sverige så gör dem det skulle jag dra öronen åt mig.

6. Vilka bordsdekorationer ingår?
Vanligtvis ingår linne, porslin, ljusstakar och vaser. Vissa festlokaler har blomarrangemang i priset som de erbjuder att färgmatcha brudbuketten. Kolla så att de även kan matcha blomsort. Det är stor skillnad på röda rosor i buketten och röda nejlikor på borden.


Foto: Helene Grynfarb

7. Vad innebär en bröllopskoordinator?
Att det finns en bröllopskoordinator på plats kan innebära medverkan allt från 2 timmar till hela arrangemanget och detta bör du ta reda på så fort som möjligt. Vanligtvis ingår det ett visst antal timmar så att alla par får lika mycket tid. Ta reda på när och hur du kan nå denna person.

Det är även viktigt att du tar reda på hur mycket denna person är med er under själva bröllopsdagen.

8. När kan vi komma in?
Detta är superviktigt så jag ställer några NÄR-frågor tillbaka som ni kan ta med er:
När kan vi komma tillbaka och titta på lokalen?
När kan vi komma in för dekorering?
När kan våra leverantörer komma in?
När kan vi checka in?
När kan gästerna checka in?
När kan vi tidigast få tillgång till lokalen?
När måste vi absolut senast vara ute?
När stänger baren?
När måste vi stänga av musiken?
När kan vänta hämta grejer efter bröllopet?
Vilka personer från festlokalen kommer vara med under bröllopsdagen?


Foto: Jenny Blad

9. Kan man lita på festlokalens leverantörsrekommendationer?
Ja och nej, för det beror helt på bakgrunden. Vissa lokaler rekommenderar lokala företagare som känner till lokalen väl vilket kan vara väldigt hjälpsamt. Vissa lokaler rekommenderar de leverantörer om betalar för att bli rekommenderade och vissa lokaler rekommenderar de personer de helt enkelt tycker är bäst. Våga fråga!

10. Vad kan vad bra för mig att tänka på?
Söker du en person som du har med dig från dag 1 till bröllopsnatt skulle jag rekommendera dig att hyra en egen bröllopskoordinator som koordinerar det med den platsansvariga. Det behöver inte alltid kosta mer att ha dubbelt upp då den externa koordinatorn säkerligen är bra på att förhandla till er fördel.

Att sluta 01 är inte en katastrof då många av gästerna har druckit sedan 14-snåret. En arrangerad efterfest kanske är bättre lämpat så slipper ni lite av ansvaret och kan smita iväg om ni har andra planer.

Alla talar inte klarspråk, så våga fråga och blir du bemött med skepticism för att du undrar hur de olika vaserna ser ut eller om du kan komma förbi en helgdag för visning skulle jag leta vidare. En skeptiskt bröllopskoordinator borde byta jobb.


Foto: Jenny Blad

Det tåls att sägas om och om igen, det viktigaste av allt.. är kärleken.
Lady Maria

4 kommentarer på “10 tips på varför du ska boka just DEN festlokalen!

  1. Pingback: Tre tips i bröllopsplaneringen | Bröllopsfotograf Katrineholm

  2. Pingback: Det här med att hitta DEN festlokalen. | Vintage Honeymoon

  3. Pingback: Mina bilder på Vintage Honeymoon » Fotograf Jenny Blad

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>