Krönika – Att ta hjälp från proffs eller kompis?

En ständigt pågående debatt inom bröllopsbranschen är det här med att anlita ett proffs eller be om hjälp av en vän inför sitt bröllop. Här om dagarna kom en artikel om vintage/budgetbröllop upp hos DN med en kommentar gällande bröllopsfotografer men det är så många fler yrken som berörs av denna debatt i bröllopsbranschen att jag känner att även jag vill göra ett inlägg.

Alla bröllop står på två ben; en ekonomisk budget, oavsett om det är 10 personer eller 200, korv med bröd eller torskkind, lådvin eller champagne. Alla bröllop består även av en tidsbudget; vigsel i rådhuset och middag i trädgården kräver några helgers förberedelser medan ett tredagarsarrangemang på Bahamas kräver 1,5 år och 2 veckors semester innan bröllopsdagen för att hinnas med.

Mitt uppe i planeringen börjar bröllopsdrömmen oftast kosta mer än vad plånboken väger och det är då många snabba halvkloka beslut gentemot ”den stressfria” dagen tas. T.ex. Ber en vän fota istället för en bröllopsfotograf, ber svärmor laga mat istället för en kock, ber grannens dotter att servera istället för en servitris.

Även fast jag själv är leverantör och skulle önska att alla brudpar anlitade proffs vet jag personligen att det inte är verkligheten, när jag själv gifte mig förra året la vi ner enormt mycket tid och tog ledigt från respektive arbete för att förbereda sådant vi inte hade råd att betala för men ändå ville ha. Idag skulle vi tänkt om för även tid kostar pengar men även något som är ännu dyrbarare, energi. Vi skulle ha jobbat på och anlitat yrkesmänniskor till vissa av de där punkterna där vi tänkte ”tja men det blir säkert bra” men även för att slippa göra svampsmör två dagar innan och fokusera på allt som är kul med förberedelser d. v.s. smakprover, detaljer och peppa med varandra. Dessutom som en intelligent person sa och som jag fyllt på: man kan inte begära för mycket av en gäst, de är gäster av en anledning. Håller inte budgeten, skär ner.

Ställ er frågan, vad är viktigast för er under själva dagen? Är det musiken, maten, tidsschemat, bra bilder eller blommorna som är passionen. Gör en prioriteringslista, punkten som hamnar högst upp: anlita ett proffs och sen kan ni beta er nedåt med ekonomin i beaktning.

En annan fördel med att anlita någon är, förutom att ni vinner tid som ni kan använda för att arbeta och då betala för en tjänst, är att ni även får det viktigaste på köpet; kunskap, genomförande, en stressfri dag och all tid och energi i världen att ägna era gäster. Det finns en anledning att man anlitar någon när man renoverar ett badrum, man gör det allt för sällan, har inte kunskapen och vill att det ska vara fint många långa år… känner ni igen liknelsen?

Gyllene regel: alla moment som inte går att förbereda och ska ske under bröllopsdagen bör genomföras av personer med erfarenhet eller av en yrkesperson för att era förväntningar ska uppfyllas. Det är inte säkert att moster Agda visste att smörkräm smälter i solen eller att den där kusinen som sjöng så fint i kören hade rampfeber.

Men smaken är som baken, delad, om jag ser tillbaka på mitt egna bröllop tycker jag redan (faktiskt) om minnet när vi + alla gäster fick kuta upp efter tre timmars sömn och bära in sammetsmöbler kvarglömt i regnet medan det mindre roliga är att bilderna vi lät flertalet fotografvänner ta inte riktigt fångade de små detaljerna vi pysslat med i evighet och att vi dessutom har exakt 0 bilder efter kl. 21.00.

Viktigast, större än alla rosa limosiner, höga frisyrer, puffiga klänningar, bubblande skumpa är att ni oavsett budget, tidsram & planering och allt annat väldigt långt bort från pirrande kärlek har er roligaste och känslomässigt generösaste dag i hela ert gemensamma liv.

Lady Maria

Ps. Tar tillfället i akt och bjuder på min bildsköne man då vi firar vår första bröllopsdag idag: du är världsbäst Love Aurell! 

3 kommentarer på “Krönika – Att ta hjälp från proffs eller kompis?

  1. Pingback: Kärlekseufori och inläggsnostalgi. | Vintage Honeymoon

  2. Tack för din kommentar Jenny! Vi hade faktiskt liknande problem med kylar och slet som djur för att få dit extra. Vi kommer pumpa ut massor av tips på bloggen framöver för om det är något vi sitter på som stylister är massa knep och knåp. Håll utkik!

    /Maria

  3. Bra inlägg! Vår bästa investering under vårt bröllop var proffshjälp med hår, make-up, blommor, mat, servering, chaufför med bil och nummer 1: fotograferingen. Dekorationer i festlokalen gjordes av vänner. Det jag skulle gjort annorlunda: hyrt en ställe med porslin, möbler, dukar, kandelabrar etc och vettig kylmöjlighet. Det blev inte billigare – bara jobbigare att hyra allt detta och sköta logistiken. Och de fina cupcakes förstördes då det bara fanns ett (!) kylskåp som skulle rymma mat för 100 personer. Tack för en fin blogg och fler ”realistiska” festtips och budgetknep för fest läser jag gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>