Bröllopkoordinatorns 5 i topp!

Jag är ena halvan av Vintage Honeymoon, jag är Maria Ahlin, bröllopskoordinator och dekoratör/stylist. Om det är något jag verkligen gillar så är det planering och det ligger ett flertalet möjliga och omöjliga projekt i min rygg. Jag vill dela med mig av mina fem bästa tips för en lyckad resa fram till själva bröllopsdagen, även den ska vara ett glatt minne och inte orsaka ett bittert äktenskapsförord.

1. Planera bröllopet tillsammans. Ofta möter jag par där ena parten slår knut på sig själv med detaljplanering med den andra mest vill ha kul. Festen ska representera båda och det är viktigt att kompromissa så att ni får det bröllop som passar er bäst. Att ni sedan är olika kan ni dra fördelar av. Viktigast är att ni i början avsätter några timmar för att spåna kring hur ni skulle vilja ha det. Kolla på bröllopsbloggar, klippa och klista, skriv ned intressen och smak. Ha en mapp på datorn eller klista ihop en inspirationstavla. Om ni är överens här är det så mycket lättare att nå slutmålet sams.

2.  Välj ett tema. Och med tema menar jag inte bara ”cowboy”. Det kan vara färger, årtionde, känsla ja egentligen vad som helst. Detta gör att alla involverade kan arbeta mot samma mål och att festen håller ihop ända från vigseln till sängfösaren.

3. Be om hjälp. De flesta tycker att det är kul att få ge en hand på det område den är kunnig inom. Känner ni någon är som sysslar med musik? Någon som gått en kurs i scrapbooking? Någon som är en talang i köket? Någon som gillar att dricka gott? Någon som är ekonom? De behöver nödvändigtvis inte göra allt men samla vännerna på middag och spåna. Ni kommer säkerligen få massa tips som ni inte tänkt på. Vi som arbetar i branschen har erfarenhet och alla är överens om att man vill arbeta med duktiga leverantören. Att anlita en koordinator för hela, delar eller konsulting gör att ni slipper lägga tid på sådant som är bökigt och tar tid från annat kul i livet. Dessutom har en koordinator bra kontakter så ni får ofta ett nätverk på köpet.

4. Gör en budget. Räkna ut era fasta utgifter först och främst, sådant som inte påverkas av hur många gäster som osar. Be om offerter och skapa er ett stabilt underlag. Ni kanske trodde att 50.000:- räcker till 3-dagars bal på slottet för 80 personer? Pengarna styr hyr mycket ni kan ösa på, tiden styr hur mycket ni kan få billigare genom att göra själva.

5. Planera en fest där glädje och personlighet står i fokus. Viktigast är att ni har kul, men det är minst lika viktigt att gästerna får en dag att minnas, varför bjuda gäster annars? Håll talen tidsbestämda, ös på med personlig dekor, se till att all mat och dryck smakar gott (även för vegetarianer och för de som inte dricker alkohol) och se till att dokumentera allt, för även ert minne sviker.

Korta tips som alltid blir en succé! Liveband, personliga detaljer, överraskningar, bra alkoholfritt utbud, korta tal och en projektledare (vän eller proffs, någon som gör att ni slipper tänka på om champagnen är tillräckligt kall).

Bild på mig själv som brud.
Fotograf: Andreas Öhman

Sugartown / vintagehoneymoon.se/om

Translate here! 

2 kommentarer på “Bröllopkoordinatorns 5 i topp!

  1. Pingback: Kärlekseufori och inläggsnostalgi | Vintage Honeymoon

  2. Pingback: Kärlekseufori och inläggsnostalgi. | Vintage Honeymoon

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>